Zongoraverseny jobbkézre ?

Csillag Péter

Ha jól utánanézünk, rájövünk, hogy a csak balkézre írt zongoraművek repertoárja nem is olyan kicsi. Persze, mindjárt Ravel balkezes zongoraversenyére gondolunk, de még sok más mű létezik  (Brahms, Saint-Saëns, Szkrjábin, R. Strauss, Hindemith, Prokofjev, Bartók…).

Feltehetjük a kérdést : írtak-e hasonló mennyiségben zongoraművet csak jobbkézre ? A válasz meglepő : ilyen mű gyakorlatilag nincs. Vajon miért ?

Ennek van egy oka, mely eléggé magától értetődőnek tűnik : a legtöbb zongoradarab sokkal erősebben veszi igénybe a jobbkezet, mint a balt, így az ínhüvelygyulladás sokkal gyakrabban támadja meg a jobbkezet és a szegény zongorista-zeneszerző pár hétig csak balkézzel gyakorolja az erre az alkalomra komponált műveket.

 

Ez jó érvnek tűnhet, de sajnos nem elégséges magyarázat. Amikor egy zeneszerző egyetlen kézre ír, akkor nem főleg, hanem kizárólag balkézre komponál, néhány ritka kivételtől eltekintve (én csak egy pár « Etudes pour agresseurs »-t ismerek Alain Louvier-től, továbbá Wilhelm Popp egy különös Bagatelle-jét, melyben ugyanaz az előadó balkézzel fuvolázik és jobbkézzel zongorán kíséri magát).


pubs non contrôlées par le site  "Stress, Yoga et Psychosonique".

A jobb megértéshez vegyük figyelembe, hogy a dallam általában magasabban fekszik mint a kíséret, így azt a zongora billentyűzetének jobb oldalán játsszuk. Természetesen az egész akkor szól jól, ha kiemeljük a dallamot, tehát ha egy kicsit erősebben játsszuk, mint a kíséretet.

 

De ha a dallamot és a kíséretet ugyanaz a kéz játssza, akkor a dallamot a kéz jobb oldali, a kiséretet pedig a bal oldali ujjai adják elő. A zongoristák azt szokták mondani, hogy egy kézen három erős (hüvelyk-, mutató-, középső), és három gyenge (középső, gyűrűs- és kis-) ujj van. Persze, ez úgy jön ki, hogy a középső ujj a mutató- és hüvelykujjal együtt erős, a gyűrűs- és a kisujjal együtt pedig gyenge. Ennek oka a középső és a gyűrűs ujjak közös inhüvelyében rejlik.

 

Balkézzel a dallamot az erős ujjak oldalán játsszuk, a kíséretet a gyenge oldalon, így a zongorajáték « természetes » marad. Jobbkézzel a fordított helyzet áll elő, tehát, az egyensúly visszaállítása érdekében erőltetni kellene a gyenge ujjakat, és « szájkosarat » tenni az erős ujjakra.

 

Ezek azok az okok, melyek miatt nagyon természetellenes volna csak jobbkézre zongoradarabokat komponálni.

Csillag Péter

https://sites.google.com/site/pcsillaghomepage/home

PsychosoniqueYogathérapiePsychanalyse & PsychothérapieDynamique des groupesEléments Personnels

© Copyright Bernard AURIOL (email : )

création 17 Mars 2007
MAJ 18 Janvier 2011